Saturday, April 30, 2016

معرفی کتاب تا پلکم مژه می زند طاووس می شوی در روزنامه شهرگان

زنی ام

آی با کلاه

گاهی سفید وُ تنگ

.گاهی گشاد وُ زرد


زنی ام زیر کلاه

سیاه وُ سرد

آی بی کلاه

.زیر سرش آشفته وُ محال

Monterey, August 2015

شیدا محمدی شاعر مهمان جردن سنتر- دپارتمان فارسی دانشگاه یو.سی.ارواین کالیفرنیا در سال تحصیلی 2015-2016 است. او همچنین شاعر مهمان دانشگاه مریلند در سال 2010 بود و ادبیات معاصر تدریس کرده است. بریتانیکا در سال 2010 درباره شیدا، آثار و سبک نوشتاری اش نوشت. از آن زمان تا کنون او عضو انجمن قلم آمریکا می باشد.

آخرین کتاب شعر او به نام تا پلکم مژه می زند طاووس می شوی شامل اشعار کوتاه /هایکو او به همراه عکس های کوروش بیگ پور می باشد که تحت امتیاز مرکز ایران‌شناسی ساموئل جردن دانشگاه یو.سی.ارواین کالیفرنیا با نشر اچ.اند.اس در آپریل 2016 منتشر شده است. مجموعه شعرهای یواش های قرمز بهار 2015 در پاریس توسط نشر ناکجا منتشر شد. اولین مجموعه شعر او به نام عکس فوری عشقبازی در سال 1386 به صورت افست/ زیرزمینی در ایران به چاپ رسید و آمازون آنرا در سال 2013 در آمریکا منتشر کرد. رمانافسانه بابا لیلا نیز توسط نشر تندیس با دو سال تاخیر در وزارت ارشاد در سال 1384 منتشر شد. و مهتاب دلش را گشود بانو اولین کتاب شیدا محمدی است؛ نثر های شاعرانه او که در سال 1380 توسط نشر تندیس منتشر شد. برخی اشعار او تا کنون به زبان انگلیسی، فرانسه، ترکی ،کردی، عربی، آلمانی، سوئدی و چک ترجمه شده است.

در حال حاضر او در مرکز ایران شناسی سامویل جردن در دانشگاه یو.سی.ارواین کالیفرنیا مشغول تحقیق و نوشتن مفهوم وطن در شعر معاصر فارسی است که پیش از این به صورت خلاصه در همین دانشگاه آن را سخنرانی کرد و به زودی در زیر مجموعه انتشارات دانشگاه تحت مدیریت دکتر تورج دریایی به همراه گزیده ای از ترجمه های انگلیسی شعرهای شیدا منتشر خواهد شد.

شیدا محمدی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار متولد تهران است. او فارغ التحصیل زبان و ادبیات فارسی است. از فعالیت های مهم دوره روزنامه نگاری او می توان به دبیر صفحه زناندر روزنامه ایران و نیز دبیر تحریریه مجله فرهنگستان هنر و دبیر صفحه خشت و سرشتدر مجله وطن اشاره کرد.

اشعار زیر از کتاب جدید او، تا پلکم مژه می‌زند طاووس می‌شوی، انتخاب شده است. این کتاب که شامل 50 شعر کوتاه است، به صورت یک شعر در مقابل یک عکس در 110 صفحه چاپ شده است.
تا پلکم مژه می زند طاووس می شوی” مینیمال‌های شیدا محمدی به همراه عکس های کورش بیگ‌ پور، نخستین کتاب از مجموعه‌ی ایران معاصر، تحت امتیاز مرکز ایران‌شناسی مرکز ساموئل جردن دانشگاه یو.سی.ارواین کالیفرنیا با مدیریت و حمایت دکتر تورج دریایی توسط نشر اچ. اند. اس منتشر شده است.

نسخه چاپی کتاب را می‌توانید از طریق ناشر (اچ.اند.اس) و فروشگاه های آمازون در آمریکا و اروپا تهیه کنید و نسخه الکترونیک کتاب را از طریق کتاب گوگل و گوگل پلی.
---
منتخبی از اشعار کتاب تا پلکم مزه می زند طاووس می شوی همراه با معرفی شاعر در صفحه ادبیات روزنامه شهرگان شماره 1392 به تاریخ 28 آپریل/ با سپاس از سپیده جدیری

3 comments:

امین said...

چه جالب. موفق باشی

Anonymous said...

Hello there! This is my first visit to your blog!
We are a team of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us beneficial information to work
on. You have done a outstanding job!

Anonymous said...

Hеllo there! Do yߋu use Twitter? I'd ⅼike to follow y᧐u if that wouⅼd Ьe
ok. I'm undouЬtedly enjoying y᧐ur blog and look forward tо neԝ posts.