Monday, September 23, 2024

ویژه نامه شعر هم یان، شهرگان، دبیر شعر ویژه نامه: شیدا محمدی



خوشا باد نوشین ایران زمین
به دعوت آقای هادی ابراهیمی عزیز، دبیر ویژه نامه شعر شهرگان بودم به مناسبت سالگرد قتل #مهسا_امینی و #زن_زندگی_آزادی
و تلاشم بر این بود که شعر شاعران ایران به ویژه شاعران جوان تر و گمنام تر را در این مجموعه بگنجانم تا بازتابی از صدایِ شعر مستقلِ ایران باشد در غیاب آن، چرا که حکومت دیکتاتوری مذهبی، هر آینه کوشیده است در این چهل و پنج سال هنر و ادبیات حکومتی را جایگزین ادبیات و هنر مستقل و معترض نشان دهد.
ستایش نیابد سر سفله مرد
بر سفلگان تا توانی مگرد
اما شوربختانه شاعران را تهدید کرده بودند و خیلی ها را فراخواندند و با تهدید و تعهدهای مالی گزاف، جانِ رنجور آنان را خستند. به ناچار و برای نگاهبانی جان و مال آنان برخلاف میل خویش، شعرها را از مجموعه بیرون آوردم.
از دوستانی که از ناهمواری این راه نهراسیدند (در ایران) و همراه ما بودند سپاسگزارم. چرا که برخلاف آنچه حکومت با تمامی ابزارهای سرکوب، سانسور، زندان، تهدید و اعدام کوشیده است به ما شاعران از طریق رسانه های داخل و خارج از کشور بقبولاند که «شعر مرده است» و حضور ما ادبیاتچی ها بی رونق و بی رمق است، اما با این ترفند و تزویر نافرجام نشان داد که
سخن ماند اندر جهان یادگار
سخن بهتر از گوهر شاهوار
لینک کامل مجله را برای شما در اینجا می گذارم. می توانید شعر #بکتاش_آبتین را با دست خط خوش و زیبایش ببینید. در حقیقت زندان نوشته های اوست که خودش هم تدوین کرده است و حالا به صورت مجموعه ای به نام «مرثیه ای برای گل های پژمرده» توسط نشر باران منتشر شده است.


No comments: